"Дощик накрапає", В. Рекуненко;
"Золота осінь", І. Левітан;
"Весною в лісі", І. Левітан;
"Весна", О. Шовкуненко
"Аю-Даг в туманний день", І. Айвазовський;
"Озеро Світязь П.З", Т. Степанюк;
"Місяць", С. Ковальчук;
"Зоряна ніч", В. Ван Гог;
"Гілка бузку і канарка", В. Ван Гог;
"Ранок у сосновому лісі", І. Шишкін;
"Натюрморт з годинником", А. Передаі-Сальдаго;
Ілюстрації до твору М. Гоголя "Тарас Бульба"
Ознайомлення з ілюстраціями до книг про звірят художника-анімаліста Є. Чарушина
- Закріплення уявлення про лінію, мазок, форму, колір.
- Ознайомлення з новими техніками: прийом друкування фарбою з листка паперу, колаж.
- Спроби малювання з натури.
- Використаннязаготовок різних форм з різнокольорового паперу та картону, білий папір; воскові олівці, вугілля.
Тематика робіт:
- «Мої пухнасті друзі» (малювання ведмедика, білочки, лисички (за бажанням) на папері чи лінолеумі вуглиною, сангіною чи восковими паличками).
- «Тварини з казкових країв» (малювання казкової чи фантастичної тварини).
- «Зайчик-пухнастик» (ознайомлюємо дітей із особливостями будови тіла зайчика).
Ознайомлення з творами М. Приймаченко
- Використовуютьзаготовки різних форм з різнокольорового паперу та картону, білий папір; гуаш, воскові олівці, вугіль.
- Організація виставок дитячих та професійних робіт (для батьків дітей інших груп).
Тематика робіт:
- Творча робота «Що подарувавби я своїм друзям, бабусі, виховательці, якби був чаклуном-художником» (на основі ознайомлення з фантастичними зображеннями звірів М. Приймаченко, розфарбовування фантастичної тварини, птаха (звернути увагу дитини на використання орнаментів для створення образу).
· Пріоритетне завдання педагога — упередити у дітей байдужість та емоційну глухоту до мистецтва живопису.
· Знайомити дітей з картинами різних жанрів (натюрморт, пейзаж, портрет, казково-билинний).
· Формувати уявлення про жанри живопису.
· Вчити вирізняти засоби виразності: колір, колорит, перспективу, композицію.
· Навчати дітей елементарному мистецькому аналізу творів живопису.
· Давати доступні їм відомості про художників, розвивати креативність мислення, стимулювати бажання самостійно сприймати та невимушено, вільно, нешаблонно оцінювати твори мистецтва.
· Навчати дітей чуттєвому сприйманню.
·Стимулювати осмислення дітьми художнього образу, виявленням якого є естетичні судження.
·Формувати естетичне ставлення до творів живопису зокрема та і мистецтва в цілому.
Осінні натюрморти К. Білокур, О. Шовкуненка
- Зв’язок образу зі словом (вірші українських поетів про осінь) та музикою (дитячі та класичні твори відповідної тематики).
Тематика робіт:
- «Осінні дарунки» (малювання натюрморту з натури — овочі, фрукти, листя, кетяги калини тощо).
- Натюрморт-ілюстраціявірша Олександра Олеся «Іменини».
· К. Білокур: «Жоржини», «Квіти і виноград», «Сніданок», «Натюрморт з хлібом», «Квіти за тином», «Богданівські яблука», «Кавун. Морква. Квіти»;
· О. Шовкуненко: «Букет троянд», «Натюрморт з глечиком і персиками»;
Образ калини в творчості майстрів декоративного розпису:
К. Білокур «Калина»; В. Павленко «Калина»;
Т. Пати «Зозуля на калині» та ін.
- Зв’язок образу зі словом (вірші Т. Шевченка та інших поетів) та музикою («Ой у лузі калина...»).
- Колективне декоративне панно за мотивами літературних та музичних творів «Пишається над водою червона калина...».
пейзаж:
· С. Жуковський «Осінь. Веранда»;
· В. Ван Гог «Осінній пейзаж з чотирма деревами»;
· О. Шовкуненко «Золота осінь»;
· А. Куїнджі: «Рання весна», «Вечірня Україна», «Місячна ніч над Дніпром», «Веселка»;
· П. Суходольський «Весняний пейзаж із заходом сонця»;
· C. Шишко «Дніпро восени»
Ознайомлення з роботами І. Грабаря «Вересневий сніг», «Біла береза. Шпачині гнізда», «Лютнева блакить», С. Шишка "Зима"
Тематика робіт:
- «І стоїть береза в сонній тиші...» (малюнок на тонованому папері).
- Творча робота «Ясний зимовий день» (пейзаж).
- «Якого кольору і чи?» (малюнок на основі спостереження за сонячним променем і снігом; добирання кольорів — білий, сірий, фіолетовий, брунатний).
- Колективна композиція «Казковий зимовий ліс».
Дидактична гра «Які кольори в картині?»
Мета: Удосконалювати вміння визначити колірну гаму картин.
Матеріали: на кожну дитину: репродукції картин і конверт з різними фішками.
Хід гри:
Вихователь роздає кожній дитині репродукцію картини і конверт з різнобарвними фішками. І говорить, що вони повинні за допомогою фішок визначити колірну гаму картин.
Виграють ті діти, які вірно справлялися з завданням.
Ознайомлення з роботами Б. Кустодієва
Використання технік:
- акварелі по-мокрому для відтворення стану неба і землі в різну пору доби; передавання емоцій;
- «сухим» пензлем, щоб передати пухнастість снігу, хмаринок, хутра звірят тощо).
Творчі пейзажні роботи:
- «Зимове сонце заходить»,
- «Схід сонця»,
- «Вітряний зимовий день»,
- «Завірюха»
Дидактична гра «Народжується картина»
Мета: розвивати вміння створювати композицію з готових площин зображень.
Матеріали: аркуш білого, сірого, блакитного, рожевого паперу і конверт з вирізаним зображенням дерев у зимовому вбранні.
Хід гри:
Вихователь пропонує дітям погратися в художників і скласти кожну свою картину із площинних зображень паро зиму-чарівницю.
Виграють ті діти, чиї пейзажі будуть самі красиві.
Ознайомлення з творами українських художників: М. Глущенка «Зимовий день» , «Перший сніг», «Морозний день», «Повінь», «Весна в Карпатах»;
П. Левченка «Село зимою. Глухомань», М. Дерегуса «Зимовий пейзаж»,
I. Марчука «Зима. Останній промінь»
- Вікторина з використанням поезії, музики, усної народної творчості.
- Колективна робота «Зимова казка» (різні техніки, для декорування можна використати дрібно нарізаний сріблястий дощик їм фольгу).
- Проектна технологія «Зиму проводжаю, весну викликаю» (ознайомлення зі змістом свята Стрітення; підготовка невеличкої вистави з декораціями, костюмами, подарунками тощо. Під час свята відкрити тематичну виставку робіт, провести вікторину за відомими дітям літературними та образотворчими творами, конкурс на краще декламування віршів тощо).
Ознайомлення з творами І. Грабаря «Березневий сніг»,
О. Саврасова«Граки прилетіли», О. Шовкуненка «Повінь. Конча-Заспа»,
В. Яценка «Рання весна»
Творча робота «Дерева прокидаються» (зображення дерев на холодному тлі, техніка акварелі по-мокрому, техніку гуаші застосувати у зображенні стовбурів різноманітних дерев, а прийом роботи «сухим» пензлем використати для зображення дерев весняного квіту або малесеньких листочків).
Дидактична гра «Екскурсія до картинної галереї»
Мета: ознайомлення з основними жанрами образотворчого мистецтва - пейзажем, портретом, натюрмортом.
Хід гри:
Вихователь пропонує дітям здійснити заочну екскурсію до картинної галереї. Відкриває дошку і діти бачать репродукцію картини.
Вихователь наголошує, що вони сьогодні не говоритимуть про назви цих картин і про те, хто їх написав. Підкреслює, що живописом та образотворчого мистецтва.
Левітан І. «Золота осінь», Білокур К. «Піони», Кончаловський П. «Бузок», Саврасов О. «Граки перелетіли», Серов В., «Дівчинка з персиком» та інші.
Діти розглядають картини. Вихователь звертає увагу дітей на те, всі картини можна поділити на натюрморти, пейзажі, портрети. Посередині дошки вивішують таблички зі словами: натюрморт, синій колір, пейзаж зелений колір, портрет червоний колір.
Діти уважно слухають вірші Ясенева М. «Про картини» який читає вихователь, або діти, дивляться на репродукції, що демонструють і намагаються визначити, де пейзаж, портрет, і натюрморт.
Якщо бачиш, на картині намальовано; садок,
Чи ялина, білий іній, чи, ми, ставок або бузок,
Може ріки і долини, чи гора до сонця аж.
Цей малюнок як назвемо? Називаємо його пейзаж
Якщо бачиш на картині склянку кави на столі,
Келих, б, порцеляну, чи троянду в кришталі,
Чи намисто., перли, фрукти або торт,
Або всі предмети разом, знай-це зветься натюрморт,
Якщо хто-небудь з картини пильно дивиться на нас
Чи акторка, балерина, чи співак або поет,
Знайте діти, картина називається портрет
Після прослухування віршів діти вирушають у подорож картинною галерею і відшукують пейзажі, портрети, натюрморти. Для цього від кожного ряду виходить дитина і чіпляє, наприклад, табличку з написом натюрморт, на репродукцію картини. Хруцького І. «Квіти і плоди».
Для перевірки отриманих карточок вихователь роздає дітям конверти з репродукціями жанрів і пояснює правила гри: якщо вона піднімає карточку із ображенням натюрморту, то діти повинні показати репродукцію натюрморту і т.д. Використана картка відключається. Виграє та команда, яка правильно продемонструє всі жанри.
Ознайомлення творами С. Шишка «Осінь над Дніпром» «Дніпро восени», «Ранок у лісі», «Весна», «Зима», Й. Бокшая «Осінь золота»
Тематика робіт:
- Пейзаж «Настрій дереву різну погоду» (малювання олівцем чи вуглем з натури; техніка друкування фарбою різних кольорів зі шматка паперу).
- «Темная діброва стихла і мовчить; листя пожовтіле з дерева летить. Здалека під небом, в вирій летючи, голосно курличуть журавлів ключі» (осінній пейзаж за віршем Я. Щоголіва «Осінь»).
Дидактична гра «У музеї осені»
Мета: удосконалення здорової пам’яті, розвиток логічного мислення і спостережливості.
Матеріали: репродукції осінніх пейзажів, набори цифр, за кількістю пейзажів.
Хід гри:
На дошці висять репродукції осінніх пейзажів. Біля кожної репродукції цифра.
На початку гри вводиться образ осені зображення лялька. Вихователь читає її лист.
Дорогі діти! Сьогодні я хочу запросити вас до свого осіннього музею. На картинах я зображена різною: сумною і веселою, сонячною і похмурою, золотою і вже з облетілим листям. Але в музеї картина, яку я дуже люблю. Спробуйте її віднайти за моїм описом.
Читається опис однієї з картин. Після закінчення читання діти називають картину, або піднімають картку з цифрами, що відповідає впорядкованому номеру репродукції, опис якої наводиться в листі.
Казкові образи
- Ознайомлення з творами В. Васнецова: «Альонушка», «Іван Царевич та Сірий Вовк», «Три богатирі», «Килим-літак», «Снігуронька», «Три царівни підземного царства», «Баба-Яга», «Царівна-жаба»,
- Творча робота «Малюю казку» (за мотивами українських народних казок та робіт В. Васнецова).
- М. Врубеля «Царівна Лебідь»;
Дидактична гра «Впізнай героя картини»
Мета: закріпити знання дітей про твори образотворчого мистецтва, виховувати емоційне відношення до твору, який розглядається.
Матеріали: фрагменти різних картин художників, бажано казкового жанру Васнецов В. «Альонушка», «Іван царевич на сірому вовкові», «Три богатиря», «Килим-літак» та ін..
Хід гри:
Вихователь говорить про те, що діти на занятті познайомились з багатьма репродукціями картин відомих художників. Потім гравцям пропонується по фрагменту, картини зображених облич героїв, відгадати їх назву і прізвище художників.
Примітка. Після того, як діти впізнали фрагменти репродукції, картини, слід ще раз показати всі репродукції картини повністю.
портрет:
· В. Маковський: «Пастушки», «Портрет української дівчини»;
· І. Труш «Портрет Катерини Грушевської»;
· М. Пимоненко: «Квіткарка», «Різдвяне ворожіння», «Великдень»;
· О. Мурашко «Дівчині І в червонім капелюшку»;
· В. Боровиковський «Портрет Лопухіної»;
· І. Рєпін «Портрет Наді Рєпіної»;
· М. Врубель «Дівчинка на тлі персидського килима».
Ознайомлення з живописними полотнами Т. Шевченка «Автопортрет» (1840 р.), Г. Васька «Портрет юнака з родини Томари»,
В. Серова «Дівчинка з персиками»
Тематика робіт:
- «Портрет мого друга (моєї подруги), братика, сестрички»,
- «Портрет бабусі (дідуся)» (олівці, крейда на лінолеумі, фарби; передавання певних емоцій радості, суму, розпачу, замріяності).
- «Автопортрет» (можна дивитися у дзеркало). Колективна робота
- «Портретна галерея». Кращі роботи оформлюють у паспарту і дарують близьким людям.
Ознайомлення з поетичною та художньою
творчістю Т. Г. Шевченка
- Виконаннямалюнків за мотивами поезій Т. Г. Шевченка про весну.
- Вікторина «Чи знаєшти твори Шевченка-художника?».
- Організація виставки творчих робіт до Шевченкових днів.
Ознайомлення з роботами І. К.Айвазовського «Чорне море», «Буря», "Девятий вал", «Місячна ніч в Криму» та ін.
- Малювання морських пейзажів.
- Колективна робота «Морська пригода»(можна запропонувати інший сюжет, пов’язаний з морем).
Ознайомлення з роботами Анрі Матісса «Червоні рибки» та з фантастичними рибками М. Приймаченко
- Колективна композиція «На морському дні»(техніка колаж, з використанням індивідуальних малюнків дітей, шматочків тканини, сітки,мушель, природних матеріалів тощо).
Ознайомлення з творами Г. Собачко, М. Приймаченко, на яких мисткині зобразили незвичайних тварин (композиція, колір, форма, емоційний вплив).
- Творча робота «Мій чарівний птах чи звір» (прикрашають тло орнаментальними візерунками; поєднання різноманітних технік).
Ознайомлення з творами М. Глущенка «Київські каштани», «Квітучий сад», Й. Бокшая «Цвіте терен», М. Врубеля «Бузок», П. Кончаловського «Бузок», Ван Гога «Квітуче дерево» та ін.
- Підготовка до свята квітів; виготовлення декорацій, елементів костюмів, організація виставки малюнків (проектна технологія). На святковому занятті можна використати музику, поетичне слово.
- Колективна робота «Бузковий сад»(панно-колаж).
Ознайомлення з художніми творами С. Шишка, В. Яценка, О. Шовкуненка, Т. Яблонскої та ін., які оспівали в живописних роботах
своє улюблене місто (село)
- Творча робота «День міста (села)» (зображення салюту, людей, квітів, прийом роботи «сухим» пензлем для передачі об’ємності та пухнастості квітів).
Творчість Марфи Тимченко
- Ознайомлення з роботами мисткині.
- Творча робота «Природа живе, радіє, тужить» (декоративний пейзаж на тонованому папері).
Дидактична гра «Природа в музеї»
Мета: розвивати творчу уяву, зорову пам'ять, логічне мислення, спостережливість.
Матеріали: репродукції осінніх пейзажів.
Хід гри:
Вихователь сповіщає, що в музеї пропала картина. Місце знаходження картини відоме, та вона представлена серед інших полотен, на яких зображено осінню природу, а це ускладнює пошук.
Для цього, щоб знайти картину, необхідно дати її словесний опис. Під час пошуку треба користуватися цим описом. Усі вибирають зберігача музею і детектива. Зберігач знайомиться з осіннім пейзажем інші його не бачать, і робить його словесний опис. Детектив керуючись цим описом, шукає серед представлених картин ту, що пропала.
Правила: Якщо детектив знайшов картину, учні вітають його оплесками.
Гру можна повторити.
Наші контакти:
Адреса: 40030 м. Суми, вул. Робітнича, 56 Телефон: (0542) 60 80 08
E-mail: cdnz28@ukr.net
Інтернет-сайт: http://dnz28yuvileyniy.sumy.ua/