Ознайомлення дошкільників з творами живопису

Молодша група

"Дощик накрапає", В. Рекуненко;

"Золота осінь", І. Левітан;

"Весною в лісі", І. Левітан;

"Весна", О. Шовкуненко

Середня група

"Аю-Даг в туманний день",  І. Айвазовський;

"Озеро Світязь П.З", Т. Степанюк;

"Місяць", С. Ковальчук;

"Зоряна ніч", В. Ван Гог;

"Гілка бузку і канарка", В. Ван Гог;

"Ранок у сосновому лісі", І. Шишкін;

"Натюрморт з годинником", А. Передаі-Сальдаго;

Ілюстрації до твору М. Гоголя "Тарас Бульба"

Ознайомлення з ілюстраціями до книг про звірят художника-анімаліста Є. Чарушина

 

-  Закріплення уявлення про лінію, мазок, форму, колір.

-  Ознайомлення з новими техніками: прийом друкування фарбою з листка паперу, колаж.

-  Спроби малювання з натури.

-  Використаннязаготовок різних форм з різнокольорового паперу та картону, білий папір; воскові олівці, вугілля.

Тематика робіт:

-  «Мої пухнасті друзі» (малювання ведмедика, білочки, лисички (за бажанням) на папері чи лінолеумі вуглиною, сангіною чи восковими паличками).

-  «Тварини з казкових країв» (малювання казкової чи фантастичної тварини).

 

-  «Зайчик-пухнастик» (ознайомлюємо дітей із особливостями будови тіла зайчика).

Ознайомлення з творами М. Приймаченко

 

-  Використовуютьзаготовки різних форм з різнокольорового паперу та картону, білий папір; гуаш, воскові олівці, вугіль.

-  Організація виставок дитячих та професійних робіт (для батьків дітей інших груп).

Тематика робіт:

 

-  Творча робота «Що подарувавби я своїм друзям, бабусі, виховательці, якби був чаклуном-художником» (на основі ознайомлення з фантастичними зображеннями звірів М. Приймаченко, розфарбовування фантастичної тварини, птаха (звернути увагу дитини на використання орнаментів для створення об­разу).

Старша група

· Пріоритетне завдання педагога — упередити у дітей байдужість та емоційну глухоту до мистецтва жи­вопису.

· Знайомити дітей з картинами різних жанрів (натюрморт, пей­заж, портрет, казково-билинний).

·   Формувати уявлення про жанри живопису.

·  Вчити вирізняти засоби виразності: колір, колорит, пер­спективу, композицію.

·   Навчати дітей елементарному мистецькому ана­лізу творів живопису.

· Давати доступні їм відомості про художників, розвивати креативність мислення, стимулювати бажання самостійно сприймати та невимушено, вільно, нешаблонно оцінювати твори мистецтва.

· Навчати дітей чуттєвому сприйманню.

·Стимулювати осмислення дітьми художнього образу, виявленням якого є естетичні судження.

 

·Формувати естетичне ставлення до творів живопису зокрема та і мистецтва в цілому.

Картини

Осінні натюрморти К. Білокур, О. Шовкуненка

-       Зв’язок образу зі словом (вірші українських поетів про осінь) та музикою (дитячі та класичні твори відповідної тематики).

Тематика робіт:

-       «Осінні дарунки» (малювання натюрморту з натури — овочі, фрукти, листя, кетяги калини тощо).

 

-       Натюрморт-ілюстраціявірша Олександра Олеся «Іменини».

·                        К. Білокур: «Жоржини», «Квіти і виноград», «Сніданок», «Натюрморт з хлібом», «Квіти за тином», «Богданівські яблука», «Кавун. Морква. Квіти»;

 

·                        О. Шовкуненко: «Букет троянд», «Натюрморт з глечиком і персиками»;

Образ калини в творчості майстрів декоративного розпису:

К. Білокур «Калина»; В. Павленко «Калина»;

Т. Пати «Зозуля на калині» та ін.

 

-       Зв’язок образу зі словом (вірші Т. Шевченка та інших поетів) та музикою («Ой у лузі калина...»).

 

-       Колективне декоративне панно за мотивами літературних та музичних творів «Пишається над водою червона калина...».

пейзаж:

·                        С. Жуковський «Осінь. Веранда»;

·                        В. Ван Гог «Осінній пейзаж з чотирма деревами»;

·                        О. Шовкуненко «Золота осінь»;

·               А. Куїнджі: «Рання весна», «Вечірня Україна», «Місячна ніч над Дніпром», «Веселка»;

·                        П. Суходольський «Весняний пейзаж із заходом сонця»;

·                        C. Шишко «Дніпро восени»

Ознайомлення з роботами І. Грабаря «Вересневий сніг», «Біла береза. Шпачині гнізда», «Лютнева блакить», С. Шишка "Зима"

 

Тематика робіт:

-  «І стоїть береза в сонній тиші...» (малюнок на тонованому папері).

-  Творча робота «Ясний зимовий день» (пейзаж).

-  «Якого кольору і чи?» (малюнок на основі спостереження за сонячним променем і снігом; добирання кольорів — білий, сірий, фіолетовий, брунатний).

-  Колективна композиція «Казковий зимовий ліс».

Дидактична гра «Які кольори в картині?»

Мета: Удосконалювати вміння визначити колірну гаму картин.

Матеріали: на кожну дитину: репродукції картин і конверт з різними фішками.

Хід гри:

Вихователь роздає кожній дитині репродукцію картини і конверт з різнобарвними фішками. І говорить, що вони повинні за допомогою фішок визначити колірну гаму картин.

Виграють ті діти, які вірно справлялися з завданням.

Ознайомлення з роботами Б. Кустодієва

 

Використання технік:

-  акварелі по-мокрому для відтворення стану неба і землі в різну пору доби; передавання емоцій;

-  «сухим» пензлем, щоб передати пухнастість снігу, хмаринок, хутра звірят тощо).

Творчі пейзажні роботи:

«Зимове сонце заходить»,

- «Схід сонця»,

- «Вітряний зимовий день»,

- «Завірюха» 

Дидактична гра «Народжується картина»

Мета: розвивати вміння створювати композицію з готових площин зображень.

Матеріали: аркуш білого, сірого, блакитного, рожевого паперу і конверт з вирізаним зображенням дерев у зимовому вбранні.

Хід гри:

Вихователь пропонує дітям погратися в художників і скласти кожну свою картину із площинних зображень паро зиму-чарівницю.

Виграють ті діти, чиї пейзажі будуть самі красиві. 

Ознайомлення з творами українських художників: М. Глущенка «Зимовий день» , «Перший сніг», «Морозний день», «Повінь», «Весна в Карпатах»;

П. Левченка «Село зимою. Глухомань», М. Дерегуса «Зимовий пейзаж»,

I. Марчука «Зима. Останній промінь»

 

-  Вікторина з використанням поезії, музики, усної народної творчості.

-  Колективна робота «Зимова казка» (різні техніки, для декорування можна використати дрібно нарізаний сріблястий дощик їм фольгу).

 

-  Проектна технологія «Зиму проводжаю, весну викликаю» (ознайомлення зі змістом свята Стрітення; підготовка невеличкої вистави з декораціями, костюмами, подарунками тощо. Під час свята відкрити тематичну виставку робіт, провести вікторину за відомими дітям літературними та образотворчими творами, конкурс на краще декламування віршів тощо).

Ознайомлення з творами І. Грабаря «Березневий сніг»,

О. Саврасова«Граки прилетіли», О. Шовкуненка «Повінь. Конча-Заспа»,

В. Яценка «Рання весна»

 

 

Творча робота «Дерева прокидаються» (зображення дерев на холодному тлі, техніка акварелі по-мокрому, техніку гуаші застосувати у зображенні стовбурів різноманітних дерев, а прийом роботи «сухим» пензлем використати для зображення дерев весняного квіту або малесеньких листочків).

Дидактична гра «Екскурсія до картинної галереї»

Мета: ознайомлення з основними жанрами  образотворчого мистецтва - пейзажем, портретом, натюрмортом.

Хід гри:

Вихователь пропонує дітям здійснити заочну екскурсію до картинної галереї. Відкриває дошку і діти бачать репродукцію картини.

Вихователь наголошує, що вони сьогодні не говоритимуть про назви цих картин і про те, хто їх написав. Підкреслює, що живописом та образотворчого мистецтва.

Левітан І. «Золота осінь», Білокур К. «Піони», Кончаловський П. «Бузок», Саврасов О. «Граки перелетіли», Серов В., «Дівчинка з персиком» та інші.

Діти розглядають картини. Вихователь звертає увагу дітей на те, всі картини можна поділити на  натюрморти, пейзажі, портрети. Посередині дошки вивішують  таблички зі словами: натюрморт, синій колір, пейзаж зелений колір, портрет червоний колір.

Діти уважно слухають вірші Ясенева М. «Про картини» який читає вихователь, або діти, дивляться на репродукції, що демонструють і намагаються визначити, де пейзаж, портрет, і натюрморт.

Якщо бачиш, на картині намальовано; садок,

Чи ялина, білий іній, чи, ми, ставок або бузок,

Може ріки і  долини, чи гора до сонця аж.

Цей малюнок як назвемо? Називаємо його пейзаж

Якщо бачиш на картині склянку кави на столі,

Келих, б, порцеляну, чи троянду в кришталі,

Чи намисто., перли, фрукти або торт,

Або всі предмети разом, знай-це  зветься натюрморт,

Якщо хто-небудь з картини пильно дивиться на нас

Чи акторка, балерина, чи співак або поет,

Знайте  діти, картина називається портрет

Після прослухування віршів діти вирушають у подорож картинною галерею і відшукують пейзажі, портрети, натюрморти. Для цього  від кожного ряду виходить дитина і чіпляє, наприклад, табличку з написом натюрморт, на репродукцію картини. Хруцького І. «Квіти і плоди».

 

Для перевірки отриманих карточок вихователь роздає дітям  конверти з репродукціями жанрів і пояснює правила гри: якщо вона піднімає карточку із ображенням натюрморту, то  діти повинні показати репродукцію натюрморту і т.д. Використана картка відключається. Виграє та команда, яка правильно продемонструє всі жанри.

Ознайомлення творами С. Шишка «Осінь над Дніпром» «Дніпро восени», «Ранок у лісі», «Весна», «Зима», Й. Бокшая «Осінь золота»

 

Тематика робіт:

-       Пейзаж «Настрій дереву різну погоду» (малювання олівцем чи вуглем з натури; техніка друкування фарбою різних кольорів зі шматка паперу).

-       «Темная діброва стихла і мовчить; листя пожовтіле з дерева летить. Здалека під небом, в вирій летючи, голосно курличуть журавлів ключі» (осінній пейзаж за віршем Я. Щоголіва «Осінь»).

Дидактична гра «У музеї осені»

Мета: удосконалення здорової пам’яті, розвиток логічного мислення і спостережливості.

Матеріали: репродукції осінніх пейзажів, набори цифр, за кількістю пейзажів.

Хід гри:

На дошці висять репродукції осінніх пейзажів. Біля кожної репродукції цифра.

На початку гри вводиться образ осені зображення лялька. Вихователь читає її лист.

Дорогі діти! Сьогодні я хочу  запросити вас до свого осіннього музею. На картинах я зображена різною: сумною і веселою, сонячною і похмурою, золотою і вже з облетілим листям. Але в музеї картина, яку я дуже люблю. Спробуйте її віднайти за моїм описом.

 

Читається опис однієї з картин. Після закінчення читання діти називають картину, або піднімають картку з цифрами, що відповідає впорядкованому номеру репродукції, опис якої  наводиться в листі.

Казкові образи

 

-       Ознайомлення з творами В. Васнецова: «Альонушка», «Іван Царевич та Сірий Вовк», «Три богатирі», «Килим-літак», «Снігуронька», «Три царівни підземного царства», «Баба-Яга», «Царівна-жаба»,

-       Творча робота «Малюю казку» (за мотивами українських народних казок та робіт В. Васнецова).

- М. Врубеля «Царівна Лебідь»;

Дидактична гра «Впізнай героя картини»

Мета:  закріпити знання дітей  про твори образотворчого мистецтва, виховувати емоційне відношення до твору, який розглядається.

Матеріали: фрагменти різних картин художників, бажано казкового жанру Васнецов В. «Альонушка»,  «Іван царевич на сірому вовкові», «Три богатиря», «Килим-літак» та ін..

Хід гри:

Вихователь говорить про те, що діти на занятті познайомились з багатьма репродукціями картин відомих художників. Потім гравцям пропонується по фрагменту, картини  зображених облич героїв, відгадати їх назву і прізвище художників.

 

Примітка. Після того, як діти впізнали фрагменти репродукції, картини, слід ще раз показати всі репродукції картини повністю.

портрет:

·                        В. Маковський: «Пастушки», «Портрет української дівчини»;

·                        І. Труш «Портрет Катерини Грушевської»;

·                        М. Пимоненко: «Квіткарка», «Різдвяне ворожіння», «Великдень»;

·                        О. Мурашко «Дівчині І в червонім капелюшку»;

·                        В. Боровиковський «Портрет Лопухіної»;

·                        І. Рєпін «Портрет Наді Рєпіної»;

·                        М. Врубель «Дівчинка на тлі персидського килима».

Ознайомлення з живописними полотнами Т. Шевченка «Автопортрет» (1840 р.), Г. Васька «Портрет юнака з родини Томари»,

В. Серова «Дівчинка з персиками» 

 

Тематика робіт:

-  «Портрет мого друга (моєї подруги), братика, сестрички»,

-  «Портрет бабусі (дідуся)» (олівці, крейда на лінолеумі, фарби; передавання певних емоцій радості, суму, розпачу, замріяності).

-  «Автопортрет» (можна дивитися у дзеркало). Колективна робота

-  «Портретна галерея». Кращі роботи оформлюють у паспарту і дарують близьким людям.

Ознайомлення з поетичною та художньою

творчістю Т. Г. Шевченка

 

-  Виконаннямалюнків за мотивами поезій Т. Г. Шевченка про весну.

-  Вікторина «Чи знаєшти твори Шевченка-художника?».

-  Організація виставки творчих робіт до Шевченкових днів.

Ознайомлення з роботами І. К.Айвазовського «Чорне море», «Буря», "Девятий вал", «Місячна ніч в Криму» та ін.

 

-  Малювання морських пейзажів.

-  Колективна робота «Морська пригода»(можна запропонувати інший сюжет, пов’язаний з морем).

Ознайомлення з роботами Анрі Матісса «Червоні рибки» та з фантастичними рибками М. Приймаченко

 

-  Колективна композиція «На морському дні»(техніка колаж, з використанням індивідуальних малюнків дітей, шматочків тканини, сітки,мушель, природних матеріалів тощо).

Ознайомлення з творами Г. Собачко, М. Приймаченко, на яких мисткині зобразили незвичайних тварин (композиція, колір, форма, емоційний вплив). 

 

-       Творча робота «Мій чарівний птах чи звір» (прикрашають тло орнаментальними візерунками; поєднання різноманітних технік).

Ознайомлення з творами М. Глущенка «Київські каштани», «Квітучий сад», Й. Бокшая «Цвіте терен»,  М. Врубеля «Бузок», П. Кончаловського «Бузок», Ван Гога «Квітуче дерево» та ін.

 

-  Підготовка до свята квітів; виготовлення декорацій, елементів костюмів, організація виставки малюнків (проектна технологія). На святковому занятті можна використати музику, поетичне слово.

-  Колективна робота «Бузковий сад»(панно-колаж).

Ознайомлення з художніми творами С. Шишка, В. Яценка, О. Шовкуненка, Т. Яблонскої та ін., які оспівали в живописних роботах

своє улюблене місто (село)

 

-  Творча робота «День міста (села)» (зображення салюту, людей, квітів, прийом роботи «сухим» пензлем для передачі об’ємності та пухнастості квітів).

Творчість Марфи Тимченко

 

-       Ознайомлення з роботами мисткині.

-       Творча робота «Природа живе, радіє, тужить» (декоративний пейзаж на тонованому папері).

Дидактична гра «Природа в музеї»

Мета: розвивати творчу уяву, зорову пам'ять, логічне мислення, спостережливість.

Матеріали: репродукції осінніх пейзажів.

Хід гри:

Вихователь сповіщає, що в музеї пропала картина. Місце знаходження картини відоме, та вона представлена серед інших полотен, на яких зображено осінню природу, а  це ускладнює пошук.

Для цього, щоб знайти  картину,  необхідно дати її словесний опис. Під час пошуку треба користуватися  цим описом. Усі вибирають зберігача музею і детектива. Зберігач знайомиться з осіннім пейзажем інші його не бачать, і робить його словесний опис. Детектив керуючись цим описом,  шукає серед представлених картин ту, що пропала.

Правила:  Якщо детектив знайшов картину, учні вітають  його оплесками.

 

Гру можна повторити.